گرجیان خوزستان


گرجیان بالاتر از اروپا

 

اوشگولی (უშგული):

این مجموعه جزء میراث جهانی یونسکو و جاذبه‌های گردشگری کشور گرجیان (საქართველო) به شمار می‌آید. اوشگولی، مرتفع‌ترین سکونتگاه اروپا است. این مجموعه 6 ماه از سال پوشیده از برف است و جاده‌های دسترسی به آن تقریباً بسته می‌شوند. جمعیت این مجموعه ۷۰ خانوار است.

 

اوشگولی ( Ushguli ) در 47 کیلومتری جنوب شرق مستیا قرار دارد و یکی از مرتفع ترین مناطق مسکونی در اروپا است که 2200 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. در آن جا طبیعت زیبا، کوه ها، رودخانه ها و از همه مهم تر، دژ ملکه تامار که متأسفانه فقط بخشی از آن باقیمانده است وجود دارد.

همچنین مجموعه صومعه ” Lashare ” نیز در آنجا است. در اوشگولی سازه های مسکونی و فرهنگی بسیاری وجود دارد. اما زیباترین چشم انداز اوشگولی 37 برج و 7 کلیسا می باشند که در آن ها شاهکارهای هنری بسیاری به کار برده شده است.

اوشگولی مجموعه‌ای بسیار زیبا از چهار روستاست که از بلندترین نواحی دره‌ اِنگوری در زیر کوه پوشیده از برف شِخارا که با 5072 متر ارتفاع بلندترین قله در کشور گرجیان (საქართველო) و سومین در قفقاز است- آغاز می‌شود. اوشگولی به عنوان یک موزه زیر آسمان باز در سال 1966 میلادی، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 تاریخ انتشار مطلب: 1400/01/16                                                            http://gorjian-khz.loxblog.com     

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 16 فروردين 1400برچسب:گرجیان خوزستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,واخوشتی خان,گرج,گرجستان,گرجیان,تفلیس,تبیلیسی,ساکارتولو,საქართველო,თბილისი,georgian,georgia,tbilisi,اوشگولی,უშგული,Ushguli, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 1 فروردين 1400برچسب:نشان گرجیان,علیرضا گرجیان,ქართული ემბლემა,گرج,گرجیان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,تفلیس,گرجستان,گرجی,ساکارتولو,საქართველო,sakartvelo,Georgian,tbilisi,თბილისი,کهزاد گرجیان,نصرت گرجیان,یونس گرجیان,فریده گرجیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: جمعه 29 اسفند 1399برچسب:گرجیان,گرج,گرجستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,دکتر نیکولوز ناخوتسریشویلی,تفلیس,تبلیسی,زبان از دست رفته گرجیان,مری دیانی,საქართველო,თბილისი,georgian, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ولایات تاریخی کشور گرجیان

کارتلی

کارتلی همان ایبریای باستانی است که در منابع تاریخی یونان و رم و بیزانس از آن یاد شده است. این ناحیه درست همان جایی است که یک دولت مرکزی گرجی، قرن‌های متمادی هسته اقتصادی فرهنگی تعدادی از شاهزاده نشین‌های فئودالی را در آغاز قرون وسطی تشکیل می‌داد.

کوه‌ها و دشت‌های کارتلی در زیر تهدید سم ستوران لژیون‌های پمپئی، عرب و مغول قرار داشت.

لشکریان تیمور لنگ و خوارزمشاهیان و پس از آن فاتحان ایرانی و ترک از میان دره‌ها، تپه‌ها و کوه‌های کارتلی با آتش و شمشیر گذشته و خاکستر و ویرانی آثار خویش را بر جای گذاشتند.

کارتلی همیشه قلب دولت گرجستان بود. اینجا بود که پس از جنگ‌های بیرحمی که این کشور کوچک را به ویرانی می‌کشید با سرسختی تمام برای استقلال مبارزه کردند. مردم دوباره متحد شدند و گرجستانِ از هستی ساقط شده، چون ققنوس از میان خاکستر سربرآورد.

منبع:

کتاب گرجستان در گذر تاریخ، نویسنده دکتر بهرام امیراحمدیان

دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران، استاد دانشگاه و محقق مسائل سیاسی اجتماعی قفقاز، آسیای مرکزی و روسیه 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1396برچسب:ولایات تاریخی سرزمین گرجستان,کارتلی,ایبریا,گرجستان در گذر تاریخ,گرجیان خوزستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,واخوشتی خان,گرج,گرجستان,گرجیان,تفلیس,تبیلیسی,ساکارتولو,საქართველო,თბილისი,georgian,georgia,tbilisi, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تاریخچه حمام‌های آب گرم شهر تبیلیسی (تفلیس - თბილისი)

اصطخری در قرن چهارم:

تفلیس را شهری پرنعمت با میوه‌های بسیار و کشاورزی پررونق یاد کرده و از گرمابه‌های آن که بدون نیاز به آتش، آب آنها همانند حمام‌های طبریه گرم بوده است ذکر به میان آورده است.

ابن حوقل:

تفلیس شهری فراخ نعمت و استوار و پربرکت و ارزان کالاست و نسبت به سایر بلاد مشابه، برتری دارد. همو متذکر می‌شود که در تفلیس، علاوه بر حمام‌های طبیعی، آسیاب‌هایی ساخته‌اند که با استفاده آب رود کر، گندم را آرد می‌کنند.

ابودلف (سفرنامه، صفحه 46):

از شهر تفلیس و از حمام‌های گرم بدون نیاز به آتش، از آسیاب‌ها و از دیوار عظیمی به دور شهر کشیدند یاد می‌کند.

منبع:

کتاب گرجستان در گذر تاریخ، نویسنده دکتر بهرام امیراحمدیان

دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران، استاد دانشگاه و محقق مسائل سیاسی اجتماعی قفقاز، آسیای مرکزی و روسیه 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 15 مهر 1396برچسب:حمام‌های آب گرم شهر تبیلیسی,تفلیس,თბილისი,گرجستان در گذر تاریخ,دکتر بهرام امیراحمدیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

საქართველო თაფლის სამშობლოც 

کشور گرجیان (საქართველო) سرزمین عسل  

عسل کشور گرجیان (საქართველო) از عسل مصریها قدیمی‌تر است. 

عسل کشف شده در کشور گرجیان (საქართველო) قدیمی‌ترین عسل جهان می‌باشد.

در سال 2003، طی ساخت خط لوله باکو – تفلیس - جیحون آرامگاهی قدیمی در منطقه برجمی (ბორჯომი) کشف گردید که مورد مطالعه باستان شناسان نیز قرار گرفت. در این آرامگاه عسلی پیدا شد که قدمت آن بیش از عسل کشف شده در مصر بود. شبکه روستاوی 2 از قول کارشناسان نقل می‌کند که عمر این عسل 5500 ساله است در حالی که عسل مصری 3500 ساله است. 

                                                                                                                                                                                                                                                      

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1396برچسب:گرجستان سرزمین عسل,საქართველო თაფლის სამშობლოც,گرجیان خوزستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,واخوشتی خان,گرج,گرجستان,گرجیان,تفلیس,تبیلیسی,ساکارتولو,საქართველო,თბილისი,georgian,georgia,tbilisi, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بزرگمنشی و بزرگمردی گرجیان

ماجرای خرید چای گرج در تفلیس  

در بخش غربی گرجستان در مناطق آبخازیا و آجاریا در سواحل دریای سیاه که اقلیمی گرم و مرطوب دارد، چای پرورش داده می‌شود. این منطقه در کشت و تولید چای تجربیات فراوانی دارد. چای در گستره وسیعی در دوره شوروی در مجتمع‌های کشت و صنعت دولتی (ساوخوز) کشت می‌شد. در صنعت چای ایران از متخصصین گرجی کشت و تولید چای بهره گرفته شده است.

پس از پایان همایش قفقاز در متن تاریخ جهان، که در شهر تفلیس، در دانشگاه دولتی گرجستان برگزار می‌شد، با استاد گرامی دکتر احسان اشراقی، رئیس گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، برای خرید رهسپار «دینامو بازار» می‌شویم. این بازار در پیرامون استادیوم ورزشی دینامو در جنوب تفلیس (که تیم فوتبال دیناموی تفلیس معروف است) قرار دارد. در آنجا دست فروشها و مغازه‌های گوناگونی به خرید و فروش کالا و اجناس مورد نیاز مردم می‌پردازند. قیمتها در اینجا ارزانتر از هر جای دیگر است. کالاهای اروپایی و آسیایی عرضه می‌شود. چند قلم کالای ایرانی از جمله پودر لباسشویی، رب گوجه فرنگی، ماکارونی و برخی دیگر دیدم.

آقای دکتر اشراقی گفت که یکی از دوستانش از او خواسته است که از تفلیس برای او چای گرج سوغات بیاورد. در بازار دینامو سراغ چای گرجی گرفتیم. سال 1374 بود. در یک پاییز قشنگ. هیچ مغازه و دستفروشی چای گرجی نداشت. همه چای هندی بود و سیلانی.

می دانیم که در بخش غربی گرجستان در مناطق آبخازیا و آجاریا در سواحل دریای سیاه که اقلیمی گرم و مرطوب دارد، چای پرورش داده می‌شود. این منطقه در کشت و تولید چای تجربیات فراوانی دارد. چای در گستره وسیعی در دوره شوروی در مجتمع‌های کشت و صنعت دولتی (ساوخوز) کشت می‌شد. در صنعت چای ایران از متخصصین گرجی کشت و تولید چای بهره گرفته شده است. گرجی‌ها موفق به اختراع و تولید کمباین چای شده‌اند. در دوره پس از فروپاشی شوروی و استقلال گرجستان، این مزارع از هم پاشید و بدون کشت باقی ماند، بودجه های دولتی و یارانه های مسکو قطع و زمینها تقطیع شد و هر کسی بخشی از آن را مالک شد.

پس از کنکاش و جستجوی فراوان به ما گفته شد که در انتهای بازار مردی چای گرجی می‌فروشد. او را یافتیم. مغازه‌ای بود با اندک کالا. از اجناس خالی شده بود. مردی تهیدست، که شاید روزی در دوره شوروی برای خود سر و سامانی و سرمایه و آبرویی داشت. مردی میانسال و محترم. از او چای گرجی خواستم. گفت تنها یک بسته دارد که مربوط به سالهای قبل است. چای را آورد. از من پرسید کجایی هستی؟ گفتم ایرانی‌ام. گفت برای چه آمده‌اید؟ گفتم برای شرکت در کنفرانس بزرگداشت ایوانه جاواخیشویلی آمده‌ایم. کتاب گرجستان را که در تهران به همین مناسبت تالیف و منتشر کرده بودم، و در پشت جلد عنوان و مولف را به زبان گرجی نوشته شده بود، به او نشان دادم. او بسیار خوشحال شد و برقی در چشمانش درخشید. از من تشکر کرد. هنگام خداحافظی پول چای را از من نگرفت، گفت مهمان هستید. نپذیرفتم؛ اصرار کردم. او گفت که شما برای شناساندن کشور ما در ایران کاری فرهنگی انجام داده و برای بزرگداشت دانشمند گرجی رنج سفر کشیده‌اید، آن گاه من از شما برای یک سوغات کوچک و بی‌ارزش پول بگیرم؟ هرگز این کار را نخواهم کرد. بزرگمنشی او درسی بزرگ بود، این یک نمونه کوچک از بزرگمردیهای گرجی‌هاست. آیا چنین بازاری و کاسبکاری را در جایی دیگر سراغ دارید؟

منبع:

(کتاب سفرنامه گرجستان، تالیف دکتر بهرام امیراحمدیان)

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1396برچسب:چای گرجیان,بزرگمنشی گرجیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دومین فستیوال تابستانی

گرجیان گرجی محله 

دومین فستیوال گرجیان گرجی محله (موتورکراس، جشن رنگها، سرسره گلی و ...) در تاریخ 24 شهریور 96 برگزار شد. 

جهت دانلود و مشاهده ویدیو اینجا کلیک کنید

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: سه شنبه 28 شهريور 1396برچسب:گرجیان,فستیوال تابستانی گرجی محله, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رده‌بندی دانش‌آموزان جهان در ریاضیات و علوم

رده سنی 10 تا 14 سال 

سازمان بین‌المللی ارزیابی موفقیت‌های تحصیلی، جدیدترین رتبه‌بندی دانش‌آموزان در ریاضیات و علوم، رده سنی 10 تا 14 سال را منتشر کرد که براساس آن دانش آموزان کشور گرجیان (საქართველო) در رتبه 37 و دانش‌آموزان ایرانی در رتبه 42 قرار گرفتند.

این فهرست که هر چهار سال یک بار منتشر می‌شود، در آخرین بررسی بیش از 600 هزار دانش‌آموز را مورد بررسی قرار داده است.

جهت مشاهده رده‌بندی روی فهرست کلیک کنید. 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1396برچسب:رده‌بندی دانش‌آموزان جهان در ریاضیات و علوم, رده سنی 10 تا 14 سال,گرجیان خوزستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,واخوشتی خان,گرج,گرجستان,گرجیان,تفلیس,تبیلیسی,ساکارتولو,საქართველო,თბილისი,georgian,georgia,tbilisi, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

კარგი ქართველი მეგობრები

دوستان خوب گرجیان

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1396برچسب:კარგი ქართველი მეგობრები,دوستان خوب گرجیان,گرجیان,گرجیان فریدونشهر, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

همایش کوه تسیخه ციხე

فریدونشهر بام ایران

شهر گرجیان 

جمعه 22 اردیبهشت 1396

جهت مشاهده ویدیو اینجا کلیک کنید 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 1 شهريور 1396برچسب:همایش گرجیان در کوه تسیخه,فریدونشهر, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زبان گرجیان در ایران 

جهت مشاهده و دریافت فایل مربوطه اینجا کلیک کنید 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 21 مرداد 1396برچسب:زبان گرجیان در ایران,دکتر مارینه بریدزه,دکتر زاخاریا پورتس خوانیدزه,دکتر لیا باکورادزه,دکتر نیکولوز ناخوتسریشویلی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ქართული ტრადიციული ტანსაცმელი

لباس‌های سنتی گرجیان

Georgian traditional clothes

 

گرجیان خوزستان تقدیم می‌کند

نمونه‌هایی از لباسهای بسیار زیبا و سنتی گرجیان

برای مشاهده اینجا کلیک کنید 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 تير 1396برچسب:لباس سنتی گرجیان,ქართული ტრადიციული ტანსაცმელი, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گرگین خان گرجیان

و

فتنه میرویس افغان 

 

شهر قندهار سرچشمه بدبختی ایران به شمار می‌رفت، گاهی در زیر فرمان شاهان مغول هندوستان و زمانی به فرمان شاهان ایران بود.

شاه حسین فرزند شاه سلیمان به تخت نشست، وی سلطنت خود را در اختیار خواجه‌سرایان قوی شده گذارد. خواجه‌سرایان هم، مانند وزراء به اندازه‌ای در نفاق و تفرقه به سر می‌بردند که حکم دو گروه رقیب را داشتند و همشان این بود که مقامات گروه مقابل را واژگون کنند، سخن رایج روز در دربار و استانها گسترش خرافات و نفوذ رمالهای ملا نما، تحریکات، راهزنی‌ها و ستمگری‌ها بود.

گرجی خان استاندار گرجستان بود. در نظر وی این دودستگی‌ها و تفرقه‌ها پایه حکومت و سلطنت را سست و لرزان می‌کرد، به این اندیشه افتاد که خود را از زیر چنین دستگاهی آزاد کند و اگر در این نقشه بزرگان قوم با وی مخالفت نمی‌کردند، بی‌گمان کامیاب می‌شد. او برای این شکست و خیانت و شورش ناچار شد بخشایش بخواهد و دوباره فرمانبردار دولت باشد. دربار پس از عفو، وی را به نام استاندار به قندهار فرستاد تا از سرزمین نیاکان خود دور شده باشد.

او در محل خدمت تازه، وفاداری و صمیمیت به کار برد، به افغانها اندرزها و آموزش‌هایی داد که چگونه رفتار و اطاعت کنند. همین کردار نیک وی، حیثیتش را در دربار بالا برد. از نظرات و برنامه‌هایش یکی حذف میرویس، کلانتر یا پسر نخستین قاضی زادگاه خود بوده، او تنها فردی بود که در آن وقت می‌توانست رهبر مردم پریشان و پر تحرک افغان باشد.

اما برای وی میرویس خار راه شمرده می‌شد، باید او را عاقلانه از سر راه خود بردارد. این اندیشه ....  

برای دریافت فایل PDF اینجا کلیک کنید         

 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 25 تير 1396برچسب:فتنه میرویس,گرگین خان,علیرضا گرجیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرمانروایي گرجيان

بر

روسيه بزرگ

نكته مهمي كه ذكر آن لازم است اين است كه تاكنون آن طور كه بايد نفوذ گرجستان را نسبت به روسيه در اين نقشه خاوري عيسويت به نظر نياورده‌اند گرجستان در قرون يازدهم و دوازدهم رل مهمي را در ارض مقدس (فلسطين) بازي مي‌كرد تمثال مريم هم كه در مسكو مورد احترام زيادي بود و دولت سويت پس از اعلان كفر خود بواسطه خراب كردن كلسيا آن را از ميان برده محققاً از گرجستان بوده است.

گرجيان در فتح مغول 1299 در مصر فعاليت زيادي بروز دادند و مدت مديدي حاكم بيت‌المقدس بودند و در حفظ آن كوشيدند.

و بايد در خاطر داشت كه در زمان تسلط مغول، روسيه و ايران هر دو از الوسهاي مملكت پهناور مغول محسوب مي‌شدند كه از درياي زرد تا درياي آدرياتيك توسعه يافته بود.

اما بايد دانست كه گرجستان با دست خويش انهدام خود را فراهم نمود در موقع عظمت و اقتدار در قرن 12 به جنگهاي ملوك‌الطوايفي پرداخت و خانواده‌هاي سلطنتي با هم جنگيدند و گرجستان را طمعه‌اي كردند كه همسايگان مسلمان به سهولت توانستند آنرا بلع نمايند.

روابط بسيار قديمي آن با روسيه كه اساساً در هر دو كشور بر مذهب ارتودكس قرار گرفته بود موجب آن شد كه در موقع مخاطرات بزرگ به مسكو مراجعه كرده و آخرين تخت پاره نجات خود را از آن بخواهند گواه صادق اين روابط نتردام ديوري (يعني نتردام گرجي) است كه آن تمثالي است‌ كه حتي در قلب مسكو مورد احترام ملت روس بوده و در مدخل ميدان سرخ در جنب قصر كرملين معبدي براي آن وقف گرديده بود. كدورت خاطر پاره‌اي از گرجيان كه از ارزش تمدن تاريخي قديم خود آگاه هستند به سهولت فهميده مي‌شود و بسيار متأسفند كه استقلال كشورشان از دست رفته است. ساختمان عظمت و ترقي يا انحطاط ملل به دست خود آنها صورت مي‌گيرد و بهر اندازه كه اوضاع سياسي در روسيه تعيير شكل مي‌يافت و افكار آزاديخواهي بروز مي‌كرد گرجستان هم از اين پيش آمدها استفاده مي‌كرد شركت آنها در امور روسيه بقدري زياد بود كه مي‌توان در حزب سوسياليست روس و نهضتي كه به دست آنها انجام گرفت اشخاص بسياري از گرجيها را نام برد.

در بهار 1915 من در تفليس با اين افكار مشغول بودم بدون اينكه از خاطرم عبور كند كه روزيكه دوباره به اين افكار مراجعه كنم روسيه بزرگ را خواهم ديد كه با اراده يكنفر گرجي يعني استالين جوگاشويلي كه هموطنان قفقازيش بكار انداختن نقشه اوليه او را در امپراطوري قديم تزارها تأمين مي‌كرد اداره مي‌شود هرگاه فرمانروایي او را بر روسيه جبران مافات باشد البته گرجستان به منتهای اوج رفعت و عظمت خود رسيده است.

منبع:

كتاب خاطرات و سفرنامه موسيوب نيكتين قنسول سابق روس در ايران (1909-1919)

با مقدمه از استاد ملك الشعرا بهار و دكتر بهرام فره وشي استاد دانشگاه تهران

ترجمه عليمحمد فره وشي (همايون سابق) 

 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1396برچسب:فرمانروایي گرجيان بر روسيه بزرگ,خاطرات و سفرنامه موسيوب نيكتين قنسول سابق روس در ايران, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هنر نزد گرجیان است و بس 

گرجستان چگونه به قله کسب و کار آسان رسید

 

جهت مشاهده فایل PDF اینجا کلیک کنید

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1396برچسب:اصلاح اقتصادی در گرجستان,گرجستان بر قله کسب و کار آسان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یادمان گرجیان

خلیج فارس ایران

جهت مشاهده ویدیوی یادمان گرجیان خلیج فارس ایران اینجا کلیک کنید

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 28 فروردين 1396برچسب:10 اردیبهشت,روز خلیج فارس,یادمان گرجیان, امامقلی خان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

                     14 آوریل (25 فروردین) روز بزرگداشت زبان گرجیان   

اهمیت تاریخی روز 14 آوریل 1978 برای گرجيان بی نهایت بزرگ است. در آن روز اقشار مختلف جامعه و نسل جوان غیور گرجيان نه فقط از شأن و حیثیت زبان مادری خود دفاع کردند، بلکه همبستگی خود را در راه مبارزه جهت آرمانهای جدی ملی ارائه کردند. بین قانون‌های اساسی جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، زبان گرجیان به عنوان زبان رسمی و دولتی قید شده بود. در شرایط سیاسی و اجتماعی امپراتوری شوروی آن عصر که حکومت رسمی متوجه به هم آمیختگی اقوام گوناگون در یک مجموعه سیاسی و فرهنگی واحد بود، تلاش برای اعلام زبان مادری به عنوان زبان دولتی برابر با دلاوری بیکران و از خود گذشتگی بود.

جهت مشاهده ویدیوی بزرگداشت زبان گرجیان اینجا کلیک کنید.

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 21 فروردين 1396برچسب:14 آوریل,25 فروردین,زبان گرجیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

احیای خط گرجیان

برای اولین بار

در جنوب مملکت ایران

استان خوزستان - اهواز - قبرستان بهشت آباد

Family: Gorjian

                                                                  

 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: سه شنبه 17 اسفند 1395برچسب:احیای خط گرجیان در جنوب ایران,کهزاد گرجیان,نصرت گرجیان,یونس گرجیان,فریده گرجیان,گرجیان خوزستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,واخوشتی خان,گرج,گرجستان,گرجیان,تفلیس,تبیلیسی,ساکارتولو,საქართველო,თბილისი,georgian,georgia,tbilisi, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پیشینه ورود گرجیان به خوزستان

 

اولین کتابی که در خصوص ورود خاندان گرجی واخوشتی خان به خوزستان

در سال 1395 به چاپ رسید 

 

 

جهت تهیه کتاب به آدرس: اهواز - کیانپارس - خیابان 5 غربی - فاز دوم - مجتمع یادگار - واحد 1 - انتشارات ترآوا مراجعه فرمایید. 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 30 بهمن 1395برچسب:گرجیان خوزستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,واخوشتی خان,گرج,گرجستان,گرجیان,تفلیس,تبیلیسی,ساکارتولو,საქართველო,თბილისი,georgian,georgia,tbilisi , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 29 آذر 1395برچسب:میلاد حضرت عیسی مسیح (ع), ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حواریّون

قال: قلت لابی الحسن‌الرضا علیه‌السلام:

لم سمّی الحواریّون الحواریین؟

محضر امام رضا علیه‌السلام عرض کردم چرا حواریّون را حواریّون خوانده‌اند؟

حضرت فرمودند: ایشان را به خاطر این حواریّون می‌خوانند که هم نفوس خویش را از هر آلودگی پاک نموده و هم دیگران را به واسطه پند و اندرز از آلودگی به گناه دور گردانده‌اند.

 منبع:

کتاب البرهان فی تفسیر‌القرآن، سید هاشم بحرانی، ترجمه عبداله صالحی نجف‌آبادی، جلد 2، ص 226

کتاب علل‌الشرایع - شیخ صدوق، ترجمه سید محمد جواد ذهنی تهرانی، ص 285، باب 72 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 28 آذر 1395برچسب:معنی حواریون, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 آذر 1395برچسب:حواریون, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 آذر 1395برچسب:مسیح عیسی بن مریم رسول الله , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 21 آذر 1395برچسب:ارزشمندترین مردم, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 20 آذر 1395برچسب:ضرب المثل گرجیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حمله محمود افغان – آدمخواري در اصفهان

((در عهد شاه سلطان حسين صفوي))

محاصرة اصفهان طولاني شد در شهر، انقلابات و آشفتگي‌هایي پديد آمد، محاصره 9 ماه طول كشيد و قحطي به شهر راه يافت، چندين هزار نفر از گرسنگي تلف شدند، قرص ناني به چهار پنج اشرفي رسيده بود كم كم قحط و غلا به نحوي اشتداد يافت كه دانة گندمي به يك اشرفي خريد و فروخت مي‌شد.

جمع كثيري قَسَم ياد كردند كه خصيۀ الاغي را به 20 تومان خريد و فروش نموده بودند در منتظم ناصري هم آمده كه هر خري را 50 تومان مي‌خريدند و يافت نمي‌شد و اهل شهر از گوشت سگ و گربه گذشته، چرم و پوست كهنه را جوشانده و سد رمق مي‌نمودند.

چون اينگونه چيزها ناياب شد به خوردن گوشت انسان اقدام نمودند و بر سر يك جنازه چندين نفر حاضر شده براي خوردنِ گوشت انسان نزاع مي‌نمودند، كار به جایي رسيد كه يكديگر را مي‌كشتند و مي‌خوردند. چنانكه پدر ومادر، فرزندان خود بكشتند و خوردند و هر كس ازين بليّه نجات يابد و از شهر در آمد به شمشير افغان كشته گشت.

گيلانِنتز، كشيشي كه همان وقت در اصفهان بوده، مي‌نويسد: ديگر در شهر گوسفند،گاو، اسب و شتر باقي نماند كه به مصرف خوراك رسد، ازين رو مردم به خوردن گوشت خر ناگزير شدند كه هر من آن دو تومان قيمت داشت....

مردم شهر به خوردن گوشتِ سگان، گربگان، و پوست و فضولات جانوران و كفش‌هاي كهنه و هر حيواني كه مي‌توانستند بگيرند، ناچار شدند، گرسنگي چندان بود كه جواني پستانهاي خواهر مرده خويش بريد، بسياري از مردم فرزندان خود را جوشانيدند و يا كباب كردند و خوردند. (1)

در عرض 4 ماه مردم بناي خوردن گوشت انسان كرده، پنج نفر قصاب به اين امر مشغول بودند كه مردم را گرفته سر ايشان را به سنگ كوفته، مي‌فروختند، مرده تازه را ديدم كه در بازار رانهاي او را بريده، مي‌خوردند. (2)

منبع:

1- كتاب سياست و اقتصاد عصر صفوي، نويسنده دكتر محمدابراهيم باستاني پاريزي  

استاد تاريخ در دانشكدة ادبيات دانشگاه تهران

2- يادداشتهاي كشيش لهستاني عصر صفوي (تادوز يودا كِروسينسكي)

ترجمه عبدالرزاق دُنبلي (مفتون)

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 13 آذر 1395برچسب:حمله محمود افغان به اصفهان,آدمخواری در اصفهان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ژنرال ایوان پاسکویچ:

امروز انتقام گرجيان را گرفتم

 

فتوحات عهد شاه طهماسب و شاه عباس و اسيرخري و اسيرگيري نادرشاه، با مقياس كوچك‌تري، خود داستانها دارد تنها به يك گوشه آن اشاره كنيم آن روزي كه نادر در دشتِ مُغان تاجگذاري مي‌كرد بعد از تاجگذاري، به كليه واردين انعام داد كه سهم خانها كليچه و يك قبا و يك كمربند و يك مَنديل بود، به ميرزاها و سايرين قباي زري و كمربندِ چركسي و مَنديلِ زربافت، و به آنها كه از مشرق آمده بودند به هركدام يك اسير، زيرا از گرجستان 700 اسير گرجي و ارمني آورده بودند، نصف آن اسيران بين مدعوين تقسيم كرد، به بعضي دختر و زن و برخي را پسر بخشيد......

و در ميان اُسرا زنان حامله بودند كه در منازل خود از شوهرانشان باردار شده بودند، بعضي در دشت مُغان بچه‌هايشان تولد شده بود، دختران و پسراني بودند كه سن آنها از 6 و 8 و 10 سال تجاوز نمي‌كرد. بزرگترين آنها 15 الي 20 سال داشت.

اين شاهكار را آقا محمدخان قاجار تكميل كرد در سال 1211 هـ (1796م) به گرجستان تاخت و بعد از مدتي طولاني كه شهر تفليس را محاصره كرد 70 تن از اعاظم ارامنه و گرجيه را در حضور پادشاه مُجاهدِ غيور(؟!) گردن زدند....

و وارد شهر تفليس شدند، بهشتي ديدند پر از خواسته، و به غِلْمان  و حورالعين آراسته، دست به يغما برگشادند و در فضح كَواعِب و كشفِ مثالب اغماض نكردند، پرده‌گيان لاله‌روي بي پرده در بازار و كوي همي تاختند و ناچار با صيدافكنانِ قاجار همي ساختند، همان به كه اين راز آشكار، نهفته باشد........

انگار كه گفتيم و دلي چند شكستيم، جميع كشيشان را دست بسته به رودِ ارس در افكندند، و تمام كنيسه و كليسا و معابد و مساجد آنها را بركندند، 9 روز آنجا توقف شد و 15 هزار اسير بيرون آوردند.......

بايد قبلاً تصور كرد، كه يك اسير را چگونه ميتوان گرفت، چگونه ميتوان جلو اسب انداخت و فرسنگها پيش برد، چگونه طفل را از مادر، مادر را از شوهر، شوهر را از همسر، جدا كرد، چگونه از وي استفاده كرد و چگونه او را در بازار فروخت.

با اين مراتب لابد تعجب نخواهيد كرد كه چرا عباس ميرزا با آنهمه فداكاري و لاچين‌خان 20 سال بعد نتوانست در برابر سپاه روس مقاومت كند و پاسكويچ در تركمانچاي مي‌گفت: امروز انتقام گرجيان را گرفتم.

منبع:

كتاب سياست و اقتصاد عصر صفوي، نويسنده دكتر محمد ابراهيم باستاني پاريزي

استاد تاريخ در دانشكدة ادبيات دانشگاه تهران

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 1 آذر 1395برچسب:امروز انتقام گرجيان را گرفتم,ژنرال ایوان پاسکویچ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ستمگران و یارانشان در جهنمند

قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم:

 أهل‌الجور و أعوانهم فی‌النّار (1)،(2)

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم فرمودند:

 ستمگران و یارانشان در جهنمند.

منبع:

1) كتاب نهج‌الفصاحه، نویسنده ابوالقاسم پاینده.  

2) كتاب فيض‌القدير شرح الجامع الصغير نوشته عبدالرؤوف المناوي (المتوفى: 1031هـ)

قال امام صادق عليه‌السلام:

 وَ لَیْسَ مِنْ شیعَتِنا مَنْ یَظْلِمُ النّاسَ (1)،(2)

امام صادق عليه‌السلام  فرمودند:

کسی که به مردم ستم کند، شیعه ما نیست.

منبع:

1) كتاب تحف العقول ترجمه عطائي صفحه 349.

2) کتاب تحف العقول ترجمه کمره‌ای صفحه 314.

عَنْ أَبِى عَبْدِاللَّهِ (امام صادق) عليه السلام قَالَ:

الْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ الْمُعِينُ لَهُ وَ الرَّاضِى بِهِ شُرَكَاءُ ثَلَاثَتُهُمْ (1)

امام صادق عليه السلام فرمودند:

ستمكار و كمك كار او و آنكه به ستم او راضى باشد هر سه آنان در ستم شريكند.

منبع:

1) اصول كافى جلد 4 ( باب ظلم ) صفحه: 28  روايت: 16 

قال امام رضا علیه السلام:

مَن غابَ عَن اَمرٍ فَرَضِیَ بهِ، کانَ کَمَن شَهِدَهُ وَ اَتاهُ (1)،(2)،(3)

قال امام رضا علیه السلام فرمودند:

کسی که از صحنه‌ی کاری غایب باشد، اما به آن کار راضی باشد، همچون کسی است که در صحنه‌ی عمل حاضر بوده و آن را انجام داده است.

منبع:

1) عيون أخبارالرضا عليه السلام؛ (شیخ صدوق)؛ج‏2 ؛ ص75

2) التوحيد (شیخ صدوق) ؛ ص392

3) وسائل الشيعة؛ شیخ حُرّ عاملی ج‏16 ؛ ص139

 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 24 آبان 1395برچسب:ستمگران و یارانشان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

მურმან ლებანიძე

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 آبان 1395برچسب:مشاهیر گرجیان,Georgian,მურმან ლებანიძე, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

მუხრან მაჩავარიანი

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 17 آبان 1395برچسب:مشاهیر گرجیان,მუხრან მაჩავარიანი,Muxran Machavariani, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جنگ قزلباشان با گرجیان

در تاریخ

در سال 1614 شاه عباس اول به کاختی حمله کرد، سپس با تهاجم به کارتلی، پادگان خود را در قلعه‌ها مستقر کرد. در سال 1615 کاختی بر علیه ایرانیان به پا برمی‌خیزد، و قلعه‌ها از دشمن پاکسازی می‌شود. در سال 1616 شاه عباس دوباره به کاختی و کارتلی حمله کرده قلعه‌های بسیاری ویران، کلیساها، صومعه‌ها و قصرها نابود و باغهای میوه و تاکستانهای انگور از بین می‌رود. تعداد بسیاری از گرجی‌ها هلاک می‌شوند، یک صد هزار گرجی به اسارت گرفته می‌شوند که نسلهای آنان در حال حاضر در شهرستان فریدن در ایران زندگی می‌کنند.

در سال 1625 طغیانی به سرکردگی گیورکی ساآکادزه، کارتلی و کاختی را در برگرفت. در جنگ مارتقوپی، ارتش ایران عقب رانده شد. در حقیقت، اندکی بعد، در همان سال گرجیها از شکست در جنگ مارابدا به زحمت افتادند. اما مقاومت و از خودگذشتگی که توسط گرجیان پدید آمد، نقشه شاه را برای نابودی مردم گرجستان و محو دولت آنان و تشکیل خانات قزلباش در قلمرو گرجستان، نقش برآب کرد.

منبع:

کتاب گرجستان در گذر تاریخ، نویسنده دکتر بهرام امیراحمدیان، دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران

استاد دانشگاه و محقق مسائل سیاسی اجتماعی قفقاز، آسیای مرکزی و روسیه  

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 8 آبان 1395برچسب:جنگ قزلباشان با گرجیان در تاریخ, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گرجیان در کاخ گلستان

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 5 آبان 1395برچسب:گرجیان در کاخ گلستان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

აკაკი წერეთელი

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 5 آبان 1395برچسب:مشاهیر گرجیان,akaki Tsereteli,აკაკი წერეთელი, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ლადო ასათიანი

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 3 آبان 1395برچسب:مشاهیر گرجیان,ლადო ასათიანი,lado asatiani, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

შოთა რუსთაველი

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 2 آبان 1395برچسب:შოთა რუსთაველი,شوتا روستاولی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ვაჟა ფშაველა

 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 26 مهر 1395برچسب:ვაჟა ფშაველა, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ლაშა ტალახაძე

რიო 2016: ლაშა ტალახაძე - პატარა გოლიათის დიდი სამიზნე

რიოს ოლიმპიურ ფიცარნაგზე მძიმე წონაში დღეს ორი ქართველი ძალოსანი მოსინჯავს ძალებს. ასპარეზობის ფავორიტია საჩხერელი 23 წლის გოლიათი ლაშა ტალახაძე

ფილმი ლაშა

 ნახატი1       ნახატი2       ნახატი3       ნახატი4       ნახატი5 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 1 شهريور 1395برچسب:ლაშა ტალახაძე,لاشا تالاخادزه, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تعیین جنس جنین

طبق علم پزشکی

جنس جنین را نطفه مرد تعیین می‌کند و نه زن، زن همانند زمین مستعدی است که هر چه در آن کاشته شود می‌رویاند و آیه 223 سوره بقره نیز اشاره‌ای به همین مطلب است. سِرِّ اینکه مرد می‌تواند چهار زن بگیرد و سِرِّ اینکه زن بیش از یک شوهر نمی‌تواند داشته باشد.

حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: .....

نویسندگان: دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز

جهت مشاهده کامل متن به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 25 مرداد 1395برچسب:تعیین جنس جنین,فساد نسب, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جایگاه نَسَب و حرمت آن

نزد

پیامبر مکرم

صلی الله علیه و آله و السلم

قال رسول الله (ص): 

((ليس من رجل أدعى لغير ابيه وهو يعلمه ألا كفر ، ومن أدعى قوما" ليس له فيهم نسب فليتبوا مقعدة من النار))

پیامبر (ص) فرمودند:

«مردی که خود را آگاهانه به غیر پدرش نسبت دهد قطعاً کافر شده است و هر کسی که ادعای نسبت داشتن با قوم و گروهی را کند که پیوندی با آنها ندارد باید که نشیمنگاهش از آتش پر شود».

منابع: 

کتاب بخاری: حافظ ابوعبدالله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن مغیرة بن بردزبه بخاری

کتاب مسلم: أبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم بن ورد بن كوشاذ القشيري النيسابوري

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 23 مرداد 1395برچسب:جایگاه نسب و حرمت آن نزد پیامبر مکرم, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

لعنت شدگان خدای متعال

قال رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ:

«لعن الله داخل النسب و هو خارجه و خارج النسب و هو داخله» (1) و (2)

پیامبر مكرم اسلام صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند:

((خداوند لعنت کند کسی که خود را وارد اصل و تباری  کرده است در حالی که ارتباطی با آن ندارد و هم چنین کسی را که از تبار خود بیرون رفته در حالی که متعلق به آن است)). (1) و (2)

منبع:

1- كتابات في المیزان، سید صباح بهبهاني.

2- علي دوانی، مفاخر اسلام، ج 12، ص 351

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 20 مرداد 1395برچسب:خارج شدن از اصل و تبار,لعنت شدگان خدای متعال, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کشتی گیر گرجیان مسجد سلیمانی

Georgian M.I.S

تصاویری به یاد ماندنی از کشتی گیر دلاور گرجی مسجد سلیمانی و نیز تصویری به یاد ماندنی از ورزشگاه مسجد سلیمان در دهه 1340 شمسی

تصویر شماره 1           تصویر شماره 2           تصویر شماره 3

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 10 مرداد 1395برچسب:کشتی گیر مسجد سلیمانی,کشتی گیر گرجیان,کهزاد گرجیان,Georgian, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اوتارخان گرجیان

تهمتن بلاد ایران

شاهزاده دارا شکوه، ولیعهد هندوستان، در رأس سپاهیان نیرومندی به قندهار یورش آورد. این سپاه به لحاظ تدارکات و امکانات از دو سپاه قبلی هند مجهزتر بود. دارا شکوه با هفتاد افسر ارشد، هفتاد هزار سوار و پیاده و ده هزار تفنگچی و شش هزار بیل‌دار و پانصد نقب‌زن، سه هزار استر، ششصد فیل، چهارصد هزار تیرهای آتشی هوایی، پنج هزار من باروت، پانصد من سرب، پنجاه و چهار توپ خرد و کلان و سی هزار گلوله توپ، شهر را محاصره کرد. این تدارکات وسیع بعد از دو شکست سنگین، هم جنبه حیاتی و هم جنبه حیثیتی داشت. شاه عباس دوم برای مقابله با این تهاجم، منوچهرخان، بیگلربیگی آذربایجان را نیز روانه قندهار کرد. دارا شکوه بارها به قلعه‌های قندهار حمله برد، عدۀ کثیری کشته شدند ولی نتوانستند رخنه‌ای در دژهای مستحکم قندهار ایجاد کنند. یکی از دلایل عدم سقوط شهر، درایت، لیاقت و شجاعت بی‌نظیر اوتارخان فرمانده قندهار بود.

 در اواخر سال 1072 هجری قمری مطابق با 1661 میلادی ذوالفقارخان حاکم قندهار درگذشت.

در سال 1073 هجری قمری مطابق با 1662 میلادی عریضه اولاد ذوالفقارخان حاکم قندهار در اصفهان به دربار شاه عباس ثانی رسیده برادر ذوالفقارخان، گرجاسب بیگ  را شاه عباس منصورخان لقب داد و حکمرانی قندهار را بدو تفویض کرد، و صفی خان ولد ذوالفقارخان را به ایالت الکأ خبوشان مباهی نمود و مقرر داشت نعش ذوالفقارخان را که در ارگ قندهار امانت گذاشته بودند به مشهد مقدس حمل کرده و در روضه رضویه دفن کنند ... 

جهت دریافت فایل PDF اینجا کلیک کنید 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:اوتارخان,تهمتن بلاد ایران,جنگ های قندهار,ذوالفقارخان حاکم قندهار, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 همایش گرجیان خوزستان

  

جمعه 24 بهمن 1393 همایشی با عنوان "نگاهی به تاریخ گرجی ها در خوزستان و مراسم نکوداشت شاعر و ادیب دزفولی سرکار خانم نیره زمان رشیدیان" به همت دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول و اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول و با حضور آقای مهندس کرمی‌نژاد شهردار محترم، آقای مهندس پوررکنی معاون محترم فرماندار و رئیس دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری، شهردار محترم سابق دزفول، اعضای محترم شورای شهر، تعدادی از هموطنان گرجی ساکن اصفهان، فریدونشهر، بویین‌میاندشت و خانواده‌هاي گرجي و مردم شريف دزفول، در مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول، با اجرای بسیار خوب هنرمند توانای کشور، آقای امیر مولوی برگزار گردید.....

جهت مشاهده کامل گزارش همایش و پیام سفیر و تصاویر به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 27 تير 1395برچسب:همایش گرجیان خوزستان,پیام سفیر گرجستان,نگاهی به تاریخ گرجیان خوزستان,گرجیان فریدون شهر,گرجی محله,ساکارتولو,تفلیس,تبیلیسی,گرجستان,თბილისი,საქართველო,georgian,georgia, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تنديس امام قلي‌خان گرجيان

و

روايت نصب آن در جزيره  قشم

 صدای نابهنگام زنگتلفن مرا به خود آورد. آن سوی خط به گواهی منشی رییس منطقه آزاد قشم، آقای دکتر شمس اردکانی بود. شاید موضوع بسیار مهم بود که اهالی بزرگوار تهران تا دیر وقت در دفتر مانده بودند و شاید همریاست سازمان میخواست به مهندس جوانش خسته نباشید بگوید. با سلام و علیکی که خستگی را از تن مهندسی جوان خارج میکند دکتر شروع به سخن کرد.

«آقای مهندس متولی زاده خوب توجه کنید با استاندار هرمزگان توافق شده است که مجسمه امام قلیخان پس از دهها سال انتظار در جزیره قشم نصب شود. پس به سرعت ترتیب انتقال آن را به جزیره بدهید».

بارسیدن تندیس به جزیره، شور بزرگی بین همکاران سازندگی در قشم پدید آمد. با سلام و صلوات و در میان استقبال گرم جزیره نشینان و بر روی یک دستگاه تریلی امامقلی پای به جزیره قشم گذاشت. از همان دقیقه اول ورود در جزیره ولوله انداخت.

داستان غریبی بود. مهندسی از نوع ساختمانیاش باید بدون هیچ تجربه هنری مجسمه رادمرد‌ و آزادیبخش خطه جنوب را در جزیرههایی که وجودش در نقشه ایران مدیون تلاشهای اوست نصب کند.

اين كار سخت و پرتلاش فقط ذرهاي بود در مقابل آنچه امام قلي‌خان خود براي اين آب وخاك كرده بود...

 دریافت فایل PDF

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:روایت نصب تندیس,تندیس امامقلی خان,جزیره قشم, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هنر نزد گرجیان است و بس

براساس تحقيقات آكادميسين‌ ای، جاواخيشويلي 450 نوع انگور در گرجستان پرورش داده مي‌شد. علاوه بر آن، پرورش گياهان صنعتي از قبيل كنف، كتان و غيره گسترش يافته بود. كتان در آن منطقه، از دوران باستان كشت مي‌شد و دركنار عسل و موم (كه توسط زنبورداري بيسار پيشرفته‌اي توليد مي‌شد) سهم برجسته‌اي را در بازرگاني داخلي و خارجي دارا بود.

هنر تذهيب نوشته‌ها و نقاشي مينياتور نيز در قرون 11 و 12 در گرجستان توسعه يافته بود. نمونه‌هاي نادر كتابهاي خطي تذهيب شده قرون وسطايي به دست ما رسيده است. كتابهاي گرجي آن زمان با خوش‌نويسي زيبا، تنوع طرحهاي تزئيني و مينياتورهاي ناب مشخص مي‌شود.

هنر مينياتوركاري بر روي كارهاي طلا، نقره و مس در گرجستان از دوران باستان شناخته شده بود. ميناكاريهاي تيغه‌اي گرجستان شهرت خاصي دارد. اين هنر در قرن دوازدهم در برابري با معماري و نقاشي ديواري قرار داشت. نمونه زنده اين هنر شمايل خاخولي است كه فقط صورت، دستها و قسمتي از هاله، به جا مانده است. هنر ميناكاري گرجستان با رنگهاي ويژه (سبز رقيق نيمه شفاف) و عمق رنگها مشخص مي‌شود.

جهت مشاهده کامل متن به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: سه شنبه 8 تير 1395برچسب:هنر گرجیان,میناکاری,مینیاتورکاری,تذهیب,زرگری, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حمله آغا محمدخان قاجار

 بنيانگذار سلسله پادشاهي قاجاريه به كشور گرجیان

و چگونگي مرگ وي

 کشور گرجستان به جهت موقعيت جغرافيايي خود در غرب قفقاز، تاريخي پرفراز و نشيب دارد. مهاجماني كه در طول تاريخ، قفقاز را در نورديدند، از کشور گرجستان گذر كرده و آثاري از هجوم خود در تاريخ اين سرزمين برجاي نهادند. سرزميني كه بارها مورد تاخت و تاز و ويراني قرار گرفت ولي به همت مردمان دلير خود توانست به حيات تاريخي خود ادامه دهد.

جهت مشاهده کامل متن و ویدیو به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 26 خرداد 1395برچسب:حمله آغا محمد خان قاجار,گرجستان در گذر تاريخ,گرجیان خوزستان,گرجیان فریدونشهر,گرجی محله,واخوشتی خان,گرج,گرجستان,گرجیان,تفلیس,تبیلیسی,ساکارتولو,საქართველო,თბილისი,georgian,georgia,tbilisi, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مختصري از زندگينامه واخوشتي خان گرجيان

حاكم شرق خوزستان در عصر صفويه

نام جد وي باراتا است. باراتا كاچي بائيدزه. اشراف‌زاده‌اي بزرگ كه سرسلسله خاندان نجيب‌زاده باراتاشويلي است. اين خاندان معتبر و بزرگ‌زاده از اوايل قرن پانزدهم ميلادي در فضاي سياسي و فرهنگي گرجستان ظهور پيدا كردند و به زودي نامشان با تاريخ و فرهنگ گرجستان پيوند خورد.....

جهت مشاهده کامل متن به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: دو شنبه 24 خرداد 1395برچسب:واخوشتی خان,باراتا کاچی بائیدزه,داویت باراتاشویلی,اوربلی,اسلمس,قاپلان باراتاشويلي,نيكولوز باراتاشويلي,اوتارخان,ذوالفقارخان,گرجاسب بیگ,منصورخان,پادشاهی کارتلی,سمخیت,امین قزلباشان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نقش گرجیان در انقلاب مشروطه

دسته‌های زبده و مجرب گرجی خیلی زود تبدیل به نیروهای مهم و متنفذی در جبهه پایداری ایران گردیدند.

در باب ورود یکی از این گروه‌های گرجی به تبریز یکی از معاصرین چنین توصیف می‌کند: «از این یک صد هزار گرجی همگی جنگجویانی دلیر و بی‌باک بودند ... ورود این مردان شجاع به تبریز خوشحالی عظیمی در میان مجاهدین برپا کرد.»

ورود گرجیان به نظر می‌رسد نه تنها از اهمیت تاکتیکی بلکه از بار روانی زیادی نیز برخوردار بوده است.

جهت دریافت فایل PDF اینجا کلیک کنید. 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 خرداد 1395برچسب:نقش گرجیان,انقلاب مشروطه,علیرضا گرجیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 22 خرداد 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , gorjian-khz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com