گرجیان خوزستان


 همایش گرجیان خوزستان

  

جمعه 24 بهمن 1393 همایشی با عنوان "نگاهی به تاریخ گرجی ها در خوزستان و مراسم نکوداشت شاعر و ادیب دزفولی سرکار خانم نیره زمان رشیدیان" به همت دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول و اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول و با حضور آقای مهندس کرمی‌نژاد شهردار محترم، آقای مهندس پوررکنی معاون محترم فرماندار و رئیس دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری، شهردار محترم سابق دزفول، اعضای محترم شورای شهر، تعدادی از هموطنان گرجی ساکن اصفهان، فریدونشهر، بویین‌میاندشت و خانواده‌هاي گرجي و مردم شريف دزفول، در مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول، با اجرای بسیار خوب هنرمند توانای کشور، آقای امیر مولوی برگزار گردید.....

جهت مشاهده کامل گزارش همایش و پیام سفیر و تصاویر به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 27 تير 1395برچسب:همایش گرجیان خوزستان,پیام سفیر گرجستان,نگاهی به تاریخ گرجیان خوزستان,گرجیان فریدون شهر,گرجی محله,ساکارتولو,تفلیس,تبیلیسی,گرجستان,თბილისი,საქართველო,georgian,georgia, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تنديس امام قلي‌خان گرجيان

و

روايت نصب آن در جزيره  قشم

 صدای نابهنگام زنگتلفن مرا به خود آورد. آن سوی خط به گواهی منشی رییس منطقه آزاد قشم، آقای دکتر شمس اردکانی بود. شاید موضوع بسیار مهم بود که اهالی بزرگوار تهران تا دیر وقت در دفتر مانده بودند و شاید همریاست سازمان میخواست به مهندس جوانش خسته نباشید بگوید. با سلام و علیکی که خستگی را از تن مهندسی جوان خارج میکند دکتر شروع به سخن کرد.

«آقای مهندس متولی زاده خوب توجه کنید با استاندار هرمزگان توافق شده است که مجسمه امام قلیخان پس از دهها سال انتظار در جزیره قشم نصب شود. پس به سرعت ترتیب انتقال آن را به جزیره بدهید».

بارسیدن تندیس به جزیره، شور بزرگی بین همکاران سازندگی در قشم پدید آمد. با سلام و صلوات و در میان استقبال گرم جزیره نشینان و بر روی یک دستگاه تریلی امامقلی پای به جزیره قشم گذاشت. از همان دقیقه اول ورود در جزیره ولوله انداخت.

داستان غریبی بود. مهندسی از نوع ساختمانیاش باید بدون هیچ تجربه هنری مجسمه رادمرد‌ و آزادیبخش خطه جنوب را در جزیرههایی که وجودش در نقشه ایران مدیون تلاشهای اوست نصب کند.

اين كار سخت و پرتلاش فقط ذرهاي بود در مقابل آنچه امام قلي‌خان خود براي اين آب وخاك كرده بود...

 دریافت فایل PDF

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:روایت نصب تندیس,تندیس امامقلی خان,جزیره قشم, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هنر نزد گرجیان است و بس

براساس تحقيقات آكادميسين‌ ای، جاواخيشويلي 450 نوع انگور در گرجستان پرورش داده مي‌شد. علاوه بر آن، پرورش گياهان صنعتي از قبيل كنف، كتان و غيره گسترش يافته بود. كتان در آن منطقه، از دوران باستان كشت مي‌شد و دركنار عسل و موم (كه توسط زنبورداري بيسار پيشرفته‌اي توليد مي‌شد) سهم برجسته‌اي را در بازرگاني داخلي و خارجي دارا بود.

هنر تذهيب نوشته‌ها و نقاشي مينياتور نيز در قرون 11 و 12 در گرجستان توسعه يافته بود. نمونه‌هاي نادر كتابهاي خطي تذهيب شده قرون وسطايي به دست ما رسيده است. كتابهاي گرجي آن زمان با خوش‌نويسي زيبا، تنوع طرحهاي تزئيني و مينياتورهاي ناب مشخص مي‌شود.

هنر مينياتوركاري بر روي كارهاي طلا، نقره و مس در گرجستان از دوران باستان شناخته شده بود. ميناكاريهاي تيغه‌اي گرجستان شهرت خاصي دارد. اين هنر در قرن دوازدهم در برابري با معماري و نقاشي ديواري قرار داشت. نمونه زنده اين هنر شمايل خاخولي است كه فقط صورت، دستها و قسمتي از هاله، به جا مانده است. هنر ميناكاري گرجستان با رنگهاي ويژه (سبز رقيق نيمه شفاف) و عمق رنگها مشخص مي‌شود.

جهت مشاهده کامل متن به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: سه شنبه 8 تير 1395برچسب:هنر گرجیان,میناکاری,مینیاتورکاری,تذهیب,زرگری, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gorjian-khz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com