گرجیان خوزستان


ქართული ტრადიციული ტანსაცმელი

لباس‌های سنتی گرجیان

Georgian traditional clothes

 

گرجیان خوزستان تقدیم می‌کند

نمونه‌هایی از لباسهای بسیار زیبا و سنتی گرجیان

برای مشاهده اینجا کلیک کنید 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 تير 1396برچسب:لباس سنتی گرجیان,ქართული ტრადიციული ტანსაცმელი, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گرگین خان گرجیان

و

فتنه میرویس افغان 

 

شهر قندهار سرچشمه بدبختی ایران به شمار می‌رفت، گاهی در زیر فرمان شاهان مغول هندوستان و زمانی به فرمان شاهان ایران بود.

شاه حسین فرزند شاه سلیمان به تخت نشست، وی سلطنت خود را در اختیار خواجه‌سرایان قوی شده گذارد. خواجه‌سرایان هم، مانند وزراء به اندازه‌ای در نفاق و تفرقه به سر می‌بردند که حکم دو گروه رقیب را داشتند و همشان این بود که مقامات گروه مقابل را واژگون کنند، سخن رایج روز در دربار و استانها گسترش خرافات و نفوذ رمالهای ملا نما، تحریکات، راهزنی‌ها و ستمگری‌ها بود.

گرجی خان استاندار گرجستان بود. در نظر وی این دودستگی‌ها و تفرقه‌ها پایه حکومت و سلطنت را سست و لرزان می‌کرد، به این اندیشه افتاد که خود را از زیر چنین دستگاهی آزاد کند و اگر در این نقشه بزرگان قوم با وی مخالفت نمی‌کردند، بی‌گمان کامیاب می‌شد. او برای این شکست و خیانت و شورش ناچار شد بخشایش بخواهد و دوباره فرمانبردار دولت باشد. دربار پس از عفو، وی را به نام استاندار به قندهار فرستاد تا از سرزمین نیاکان خود دور شده باشد.

او در محل خدمت تازه، وفاداری و صمیمیت به کار برد، به افغانها اندرزها و آموزش‌هایی داد که چگونه رفتار و اطاعت کنند. همین کردار نیک وی، حیثیتش را در دربار بالا برد. از نظرات و برنامه‌هایش یکی حذف میرویس، کلانتر یا پسر نخستین قاضی زادگاه خود بوده، او تنها فردی بود که در آن وقت می‌توانست رهبر مردم پریشان و پر تحرک افغان باشد.

اما برای وی میرویس خار راه شمرده می‌شد، باید او را عاقلانه از سر راه خود بردارد. این اندیشه ....  

برای دریافت فایل PDF اینجا کلیک کنید         

 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 25 تير 1396برچسب:فتنه میرویس,گرگین خان,علیرضا گرجیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرمانروایي گرجيان

بر

روسيه بزرگ

نكته مهمي كه ذكر آن لازم است اين است كه تاكنون آن طور كه بايد نفوذ گرجستان را نسبت به روسيه در اين نقشه خاوري عيسويت به نظر نياورده‌اند گرجستان در قرون يازدهم و دوازدهم رل مهمي را در ارض مقدس (فلسطين) بازي مي‌كرد تمثال مريم هم كه در مسكو مورد احترام زيادي بود و دولت سويت پس از اعلان كفر خود بواسطه خراب كردن كلسيا آن را از ميان برده محققاً از گرجستان بوده است.

گرجيان در فتح مغول 1299 در مصر فعاليت زيادي بروز دادند و مدت مديدي حاكم بيت‌المقدس بودند و در حفظ آن كوشيدند.

و بايد در خاطر داشت كه در زمان تسلط مغول، روسيه و ايران هر دو از الوسهاي مملكت پهناور مغول محسوب مي‌شدند كه از درياي زرد تا درياي آدرياتيك توسعه يافته بود.

اما بايد دانست كه گرجستان با دست خويش انهدام خود را فراهم نمود در موقع عظمت و اقتدار در قرن 12 به جنگهاي ملوك‌الطوايفي پرداخت و خانواده‌هاي سلطنتي با هم جنگيدند و گرجستان را طمعه‌اي كردند كه همسايگان مسلمان به سهولت توانستند آنرا بلع نمايند.

روابط بسيار قديمي آن با روسيه كه اساساً در هر دو كشور بر مذهب ارتودكس قرار گرفته بود موجب آن شد كه در موقع مخاطرات بزرگ به مسكو مراجعه كرده و آخرين تخت پاره نجات خود را از آن بخواهند گواه صادق اين روابط نتردام ديوري (يعني نتردام گرجي) است كه آن تمثالي است‌ كه حتي در قلب مسكو مورد احترام ملت روس بوده و در مدخل ميدان سرخ در جنب قصر كرملين معبدي براي آن وقف گرديده بود. كدورت خاطر پاره‌اي از گرجيان كه از ارزش تمدن تاريخي قديم خود آگاه هستند به سهولت فهميده مي‌شود و بسيار متأسفند كه استقلال كشورشان از دست رفته است. ساختمان عظمت و ترقي يا انحطاط ملل به دست خود آنها صورت مي‌گيرد و بهر اندازه كه اوضاع سياسي در روسيه تعيير شكل مي‌يافت و افكار آزاديخواهي بروز مي‌كرد گرجستان هم از اين پيش آمدها استفاده مي‌كرد شركت آنها در امور روسيه بقدري زياد بود كه مي‌توان در حزب سوسياليست روس و نهضتي كه به دست آنها انجام گرفت اشخاص بسياري از گرجيها را نام برد.

در بهار 1915 من در تفليس با اين افكار مشغول بودم بدون اينكه از خاطرم عبور كند كه روزيكه دوباره به اين افكار مراجعه كنم روسيه بزرگ را خواهم ديد كه با اراده يكنفر گرجي يعني استالين جوگاشويلي كه هموطنان قفقازيش بكار انداختن نقشه اوليه او را در امپراطوري قديم تزارها تأمين مي‌كرد اداره مي‌شود هرگاه فرمانروایي او را بر روسيه جبران مافات باشد البته گرجستان به منتهای اوج رفعت و عظمت خود رسيده است.

منبع:

كتاب خاطرات و سفرنامه موسيوب نيكتين قنسول سابق روس در ايران (1909-1919)

با مقدمه از استاد ملك الشعرا بهار و دكتر بهرام فره وشي استاد دانشگاه تهران

ترجمه عليمحمد فره وشي (همايون سابق) 

 

نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1396برچسب:فرمانروایي گرجيان بر روسيه بزرگ,خاطرات و سفرنامه موسيوب نيكتين قنسول سابق روس در ايران, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gorjian-khz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com